chansons

The National Anthem

Demo : 1984-1985
Ecriture de la chanson : 1994
Ecriture de la partie basse / percussion : 1997
Enregistrement en studio : 1997
Envisagée comme face-b : 1997
Travail en studio : été 1998 (studio du Gloucestershire)
Travail en studio : été 1999 (sous le titre « Everyone/The National Anthem »)
Travail en studio avec un groupe jazz : novembre 1999
Premier live : 13 juin 2000 (Arles)
Sortie sur album : 27 septembre 2000 (KID A)
Live avec un ensemble jazz : 4 fois en septembre 2000
Clip promotionnel : octobre 2000
Sortie sur EP : 13 novembre 2011 (version live)

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Liste de tous les concerts où "The National Anthem" a été jouée
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C’est une chanson complètement folle, avec une basse (volontairement) jazzy et très explosive. A la première écoute, cette chanson en a décontenancé plus d’un, par son apparence de disharmonie… Il y a beaucoup de basse au début de la chanson, puis intervient de la trompette… Un ensemble de jazz composé de 8 personnes a participé à ce morceau, auquel finalement on s’habitue très facilement !

D’ailleurs à propos de cette impression de chaos, Jonny revendique clairement l’influence des morçeaux de Charles Mingus et a déclaré dans une Interview BBC3 – 2001 :

Journaliste : « National Anthem, there’s a very unusual Brass arrangement on that, did you do that Jonny ? »

Jonny : « It started with Thom saying this track should turn into a Charlie Mingus track by the end. Thom has these ideas quite often, sometimes they are best ignored and sometimes they are genius and he’s completely right. We pretty much just got a brass section into the room, and I scored out the rough tune. Thom and I stood in front of them conducting – I say conducting it wasn’t Simon Rattle it was more jumping up and down when we wanted it to be louder and faster and calming them down at certain points, I’m sure it looked ridiculous. But it sounded pretty good on tape, I think. »

Journaliste : « It’s a very spiky sound, is that what you wanted ? It is. »

Jonny : « We wanted them to play around with the rhythms of what was happening, and do cross beats, and be taking turns to do solos. A bit like Charlie Mingus – the organised chaos of that – the fact that it’s not random, there is structure going on, but it’s very loose around the edges. »

Journaliste : « And the soloing seems to get intense towards the end of the track, were you trying to build up the noise quota ? »

Jonny : « Yeah, well the very last high note is actually done on the lowest instrument which gives you some idea of the sweat and the red faces going on in that room. It was just intense you know. »

 

en 1984

C’est alors qu’il n’a que 16-17 ans que Thom aurait écrit le riff sur lequel la chanson est basée.

L’anecdote est racontée par le magazine Rolling Stone en juin 2001, et surtout par Colin en interview sur la radio KCRW en 2000 :

Colin : “Thom demoed the song on a 4-track when we were at school and he was about 16 or 17 around a BOSS Doctor Rhythm drum machine and a sort of guitar fuzz bass line. « 

 

 en 1994

C’est en 1994 que Thom commence à écrire la chanson. Il a fallu presque 6 ans au groupe pour lui donner une tournure qui lui plaisait.

Thom, dans Magic en juin 2003 :

« J’ai du écrire The National Anthem qui est sur KID A en…(silence) en 1994 ! Six ans pour terminer une chanson, c’est pas mal non ? (Sourire). C’est d’autant plus étonnant dans ce cas précis que nous étions en train de travailler sur un autre titre quand Colin a trouvé cette ligne de basse, qui était en fait exactement l’élément qui nous manquait pour aller plus loin avec The National Anthem. »

 

 le samedi 19 juillet 1997

La chanson aurait pu être un single d’OK Computer, mais comme Colin n’était pas présent à la session d’enregistrement de nouvelles faces-B pour les singles, à l’hiver 1997, « The National Anthem » n’a pas été retenue :

Toujours Colin, en interview sur KCRW :

And then we were finishing the touring on OK Computer in the winter of 97, and then we had to record some b-sides for the last single releases off OK Computer. And everyone jumped in the bus to go to London to do… and I didn’t go cause I was like… for various reasons. And they cut ’National Anthem’ and decided it was too good to use it as a b-side for OK Computer singles. So it sat on the shelf for another two years.

Ed explique tout de même (dans MC en janvier 2001) que la partie basse et percussions de la chanson ont été finalisées à cette époque :
The drums and bass were done at the end of ’97 when we finished in the U.K. tour for OK Computer, and we went into the studio to do some B-sides.

Mais Phil avoue que ça ne sonnait pas encore bien (XFM, 25 septembre 2000) :
After the last UK tour we went in when we were finishing off a b-side and the rhythm track for ’National Anthem’ was actually hatched then. And at the time it wasn’t really working, so we left it for two years, came back to it, and something started to jell about it, really.”

 

été  1998

A l’été 1998, le groupe travaille un peu la chanson dans son studio du Gloucestershire.

Ed dans MC en janvier 2001 :

we finished in the U.K. tour for OK Computer, and we went into the studio to do some B-sides. We didn’t pick up the track again until last summer in Gloucestershire

le 22 juillet 1999

Deux ans après que le groupe a décidé que la chanson était trop bien pour n’être une face-B d’OK Computer, ils se remettent à la travailler. Ed, dans le journal qu’il tenait en ligne (ancêtre du blog !), parle de la chanson pour la première fois, sous le titre « Everyone/The National Anthem », il nous dit que le groupe est déjà content… :

thom arrives & plays a new song on the acoustic. sounds great but has no name, so now on referred to as the song with no name. we move on to « lost at sea/in limbo » after only nine months work its starting to sound like its getting somewhere. good in fact. The others sound ok too.( everything, everyone/the national anthem). highlight of the day is attempting 3 part harmonies on « neil young *9 »- not the harmonies themselves, but phil cracking up because he feels a bit like that drummer from the eagles. a fucking brilliant rehearsal. its great to be in our band.

Si Ed est peu bavard, le groupe le sera un peu plus plus tard, et cela nous permet d’entrevoir comment le groupe a travaillé : Jonny ajoute des ondes martenots, et a l’idée d’utiliser des sons de la radio, une partie orchestrale à la fin…

And then Jonny added all this amazing stuff with the Ondes Martenot and found sounds on radio stations, including the orchestra at the end, which is where the ’National Anthem’ title comes from, cause it sounds like… So it wasn’t originally called ’National Anthem’, it was called ’Everyone
— KCRW, 12 octobre 2000

Ed avoue dans MC en janvier 2001 que cette façon d’enregistrer la chanson, très étalée dans le temps, plutôt « bordélique » est inhabituelle pour le groupe :

It’s a very ill-disciplined way of recording. But it’s actually a very interesting way of working, because you’re adding things to the stew – as well as rejecting things – and then you come back to the song with fresh ears.

 

 le mercredi 1er décembre 1999
Ed poste un autre bout de son journal en ligne (écrit à la mi-novembre). Il explique que 9 musiciens de jazz sont venus en studio pour travailler sur Everyone/the National Anthem, une chanson qu’il met sous la parenté de Charles Mingus :

i’ve tried to write something about what we’ve been doing in the last five weeks – there have been the day-by-day accounts which have been of the ’we did this and then we did that’ variety……….all incredibly boring to read. then there have been a couple of ’essays’ written whilst stoned late at night, only to be re-read the next morning. pretensious old tosh. all have been discarded. it’s easy to get extremely self-conscious doing this. we’re in london at present and nigel is mixing ; he has been for three days. which means that we have actually finished six or so tracks. this has been our life for the last five weeks – we had a list of about ten songs which was then further narrowed down to six. they are definitely different………………..there’s an eight piece brass ensemble in a charles mingus style on one – eight ’jazzers’ came down for the day and blew their stuff all over ’everyone – the national anthem’. they were fantastic…………thom and jonny conducted. what a day. (…)

Ed confirme dans MC en janvier 2001 cette session de novembre 1999 :

we had a brass section come in sometime in November ’99.

 

 le mardi 13 juin 2000

The National Anthem est jouée pour la première fois à Arles, en France.

Dans une review du concert, le NME a comparé la basse à celle de XTRMNTR de Primal Scream, et le chant de Thom à celui d’Elastica sur Line Up.

 

 le lundi 26 juin 2000

A Athènes, Ed rédige une nouvelle note dans son journal en ligne :

athens, greece

arrived this morning to play the first of two gigs in the lycabetus theatre, which is apparently near the parthenon. no site of any greek antiquities as of yet, even from the top floor of the hotel………this city seems huge and apparently we’re situated in what a local described as a kind of no-man’s land……lots of traffic outside the window……and parked cars everywhere which is explained by the fact that they operate a system here whereby car licences are issued for different days of the week in order to alleviate the serious traffic congestion ie you have a car and you’re only allowed to drive that car on mondays, wednesdays, fridays and sundays………..what happens of course is that if you’ve got the dosh you then buy another car that you can drive on tuesdays, thursdays and saturdays……………….mmmm………….we had an amazing time in florence……….played open-air, right in the heart of the old town at the piazza san croce……….it doesn’t get better than this….went on and played in thessaloniki last night at the earth theatre….. a beautiful modern amphitheatre which had actually been dug out of the hill that overlooks that city…..a brilliant audience who exhibited great patience at hearing a set with nine new songs and a band which ignored repeated requets for creep(….understandable on their part, the requests that is, as this was our first visit) and pop is dead (….. cheeky bastards….)

getting a little worried about how easy it is to drink vast amounts of alcohol on tour…kick-started by the lovely laika people who apart from playing some great shows with us also happen to make the greatest margaritas outside of mexico itself……they are dangerous touring partners..

the new songs are working pretty well now in the set….’in limbo’s still a little tricky but it’s more than made up by the way ’the national anthem’ and ’everything in its right place’ is going ……….our crew by the way are doing an immense job working outside in incredible heats while we swan around like popstars……….

 

 le mercredi 27 septembre 2000

La chanson sort en version studio sur KID A

 

en octobre 2000

Radiohead va jouer 4 fois la chanson sur scène avec un ensemble jazz : à New York les 11 et 14 octobre 2000, pour Canal + le 28 avril 2001 et pour la BBC le 9 juin 2001 (vidéo ci-dessous).

 

 en octobre 2000

Une vidéo promotionnelle de KID A qui montre la chanson jouée à Londres en septembre 2000 tourne sur le net :

le mardi 13 novembre 2001

Radiohead sort « I Might Be Wrong », un EP avec des versions live des chansons du moment. La version de « The National Anthem » qui y figure a été jouée à Vaison la Romaine le 28 mai 2001 :

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2 Comments

  1. Avatar
    17 août 2010 at 12 h 50 min —

    A noter qu’en live, évidemment le groupe ne peut avoir à chaque fois des trompettistes avec eux.. A la place, c’est Ed qui intervient avec son Ebow, ou parfois Jonny aux Ondes Martenot.

  2. Avatar
    2 juin 2012 at 7 h 42 min —

    Les paroles exactes sont « It’s holding on » ; ça affirme une plus grande tension.

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