les membres du groupe et leur univers

The Master

The Master est un film dramatique américain écrit, produit et réalisé par Paul Thomas Anderson et sorti en 2012. Jonny Greenwood a travaillé sur la B.O. Sa musique suggère par ses dissonances les contradictions d’une Amérique partagée entre inquiétude et fausses perspectives.

What I really enjoy about writing for orchestras is realizing that — and it’s kind of self-evident — but the fact that they are 48 individuals. It’s not, you know, a preset on a keyboard. It’s all these people who have opinions and who are making decisions about how to play.

I sometimes feel a bit embarrassed to play guitar,” Greenwood says. “There’s something — I don’t want to sound ungrateful — but there’s something very old-fashioned and traditional about it. You meet kids today whose grandparents were in punk bands. It’s very old and traditional, but then, so is an orchestra and so is a string section. … [It’s] is a contradiction going around in my head, and I can’t really resolve it.

— Jonny Greenwood / Interview radio sur NPR, novembre 2012

 

Matt Bellamy from Muse asked how Jonny got into writing soundtracks, and how it differs from writing pop songs. ‘As You can guess, I’m jealous of your new calling’.

Jonny: “It’s just a different way of collaborating with people – like being in a band with a director, and a bunch of images and stories – instead of drummers and bas players. It’s fun! Don’t be jealous. Plus, you and I would only ever get to see the most pampered side of the job. Composers who do it properly all the time aren’t treated too well – on many films they’re ranked way below, say, make-up, in order of importance, and not given much freedom to try things out. I was just offered a film because they had to ‘let go’ of their current composer and I think that happens a lot – in fact, I probably came close during the scoring of The Master. I kept adding jazz flute. Paul kept sending me pictures of Ron Burgundy.”

Stephan Malkmus asked if Jonny writes ‘rock’ songs as well asmodern classical meltdowns like There Will Be Blood.

Jonny: “I’m hamstrung by having no singing ability at all – so aside from a few guitar chord sequences I can’t really write songs. As for classical stuff, I find it pretty pleasurable at the moment working on paper – it’s a bit like film photography, because there’s this long delay between having the idea and seeing if it’s coming out right. Weeks of work and it all comes down to one afternoon’s performance, which is the first time you get to know what it sounds like.”

Adam Buxton asked if humour belongs in music.

Jonny: “It’s funny to get this question after one from Stephen Malkmus. His lyrics prove it does, and are some of the only ones I can quote by heart: “…tell me off in the hotel lobby, right in front of all the bell-boys, and the over-friendly concierge”. – how it’s sung, how it’s phrased, the melody… perfect.”

Synopsis : Dans les années 1950 aux États-Unis. Freddie Quell est un vétéran de la marine qui retourne en Californie, après s’être battu dans le Pacifique. Il vit de petits métiers. Devenu alcoolique, il a des accès de violence irrépressibles. Il prépare des mélanges avec des alcools divers et des diluants qui font des ravages chez ses compagnons de beuverie. Lui même est émacié, amer, physiquement et mentalement déglingué. C’est alors qu’il rencontre Lancaster Dodd. Un soir qu’il était saoul il monte instinctivement sur le yacht de celui qui se désigne à lui sobrement au matin comme « romancier, docteur en physique nucléaire et philosophe théoricien ». Dodd aurait besoin éventuellement d’un marin supplémentaire sur le bateau. Il vient sur le terrain de Quell en lui réclamant de son breuvage trafiqué. Puis il lui administre une séance de thérapie mentale.

Quell, qui avait adopté jusque là une position d’indifférence narquoise, devient ce jour-là un des compagnons du « Maitre » car, l’homme à demi-détruit qu’il était, sort épanoui et transitoirement transformé de la séance d’auditio. Quell participe désormais à toutes les activités du mouvement militant que dirige Dodd et fait valoir les droits de sa nature complexe et violente en agressant systématiquement les détracteurs de son patron, qui laisse faire. Quell côtoie de près les principaux dirigeants, qui le snobent. Dodd, qu’on presse de renvoyer l’inadapté, n’a de cesse d’obtenir l’amélioration de la condition de celui qu’il a taxé le premier jour de « stupide animal » tout en conservant avec lui des rapports constants de franchise et de quasi amitié. À la fin du film Quell entrevoie peut-être une embellie.

Dodd est un idéologue ambitieux qui prétend révolutionner le mental humain et la sorte de secte qu’il dirige dans une relative paranoïa entre en conflit avec les autorités et les personnalités influentes.

— Jonny Greenwood / Uncut, décembre 2012

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