chansons

Sit Down Stand Up

Titre alternatif : Snakes & Ladders

Inspiration : 1997-1998
Travail en studio : 1999-2000
Premier live : 23 juillet 2000 (Lisbonne)
Enregistrement : septembre 2002 – février 2003
Fuites de quelques cites (mixage non définitif) : mars 2003 (version de février 2003)
Sortie sur album : 26 mai 2013 (Hail To The Thief)

1997- 1998

Encore en tournée après le succès d’OK Computer, Thom compose quelques nouveautés, sur son séquenceur QY70 qui le suit partout. Dans Meeting People Is Easy, on voit quelques scènes de ce genre, dont ça (c’est sur la musique qu’il faut se concentrer.)

 

L’inspiration est venue à Thom qui regardait les infos  où l’on parlait du Rwanda (les tristes événements ont commencé le 2 août 1998…) :

That was written five years ago, in fact. Post Ok Computer, around the delights of Rwanda, watching that on TV. »
— Thom Yorke / NME, 10 mai 2003

C’est surtout la musique qui lui est venue, pour les paroles, ça a été un peu plus long :

It was sort of written initially… the demo I did of it for the others was very, very, very slow, indeed. And I kind of wanted it to keep that in, keep this sort of like chanting about it, really. And the words weren’t really relevant, it was just these melodies going ’round and ’round against each other, you know. I’m not quite sure where that came from, but it’s probably kind of a Mingus thing, one of my many Mingus hang-ups from another Mingus track. But then it just turned into this blimming, I don’t know, rhythm fest thing. because it was obviously not gonna stay like that, I don’t know… It’s very, very old as well. I mean, it’s pre-Kid A, the initial idea for the song. And the ‘rain drops’ section just came out of thin air, I don’t know where the hell that came from, to be honest. Got no idea.
— Thom Yorke / Official Hail To The Thief Interview CD, avril 2003

1999-2000

Il est probable que le groupe ait fait quelques tentatives en studio à l’époque où les chansons de KID A/Amnesiac sont enregistrées. En témoignent quelques textes qui sont postés à cette époque sur le site officiel :

– cette page met en avant le titre de la chanson :

http://www.radiohead.com/Archive/Site7/primelist09.html

– la même page avec un autre design : http://radiohead.com/Archive/Site4/s2_f.html

Dans les deux cas, on remarquera l’expression « innocent civilians » associée à ‘Sit down stand up’. On sait qu’une chanson de ce nom est travaillée, puis moquée par le groupe. Y-a-t’il un lien ?

 

23 juillet 2002

On a découvert la chanson en live à Lisbonne, au Portugal, le 23 juillet 2002 :

Une de ces premières versions :

Selon Thom en 2003, le groupe ne sait pas encore quoi faire de la chanson, mais avait envie de la tester en live. C’est surtout la fin qui pose souci…

It was a series of… I mean, virtually everything on that track scarily is from one take. Except obviously the other vocals. I mean, all the instrumentation and everything. And when we were playing that live we were getting this insane response, and we didn’t know… ’cause we went out and we tried out all the songs before we recorded them, you know. We went to Spain and Portugal and played all these things. And ‘Sit Down. Stand Up.’ always used to… I mean, it was such a joke, because, you know, the last 2 minutes of the song we just didn’t know what we were doing. We didn’t have a clue, you know. Jonny was like sitting there on his big AS machine, and all the lights flashing, Phil was trying to work out where he’d left the beat, and me and Ed are just like ‘well, let’s just keep singing ‘raindrops’, and hopefully people will think that it’s coherent, even when it’s not.
— Thom Yorke / Official Hail To The Thief Interview CD, avril 2003

septembre 2002

Le groupe est à Los Angeles, dans un bel hôtel, qui coûte cher. Il a envie de tester quelque chose de nouveau, loin des studios anglais habituels. Les chansons rodées en live pendant la tournée d’été sont à nouveau jouées, et « Sit Down Stand Up » va poser souci. Il est compliqué de lui donner en studio l’énergie du live. L’arrangement est donc à refaire.

Une seule prise va toutefois suffire pour la version finale :

 

And that’s basically what we ended up with, really. But then we went into this sort of thing where we had this… there was one section where we basically cut it all into shreds and put it through the laptop and spat it back out, and kind of thought it was really too silly.
But Nigel was like ‘no, no, that’s gonna go in’. And he was right, he was really good. It just switches into this other mode completely, like someone switched on the calculator and made everything quite rational, and then it’s kind of not. I don’t know. It’s something I’m very proud of, but I just can’t remember how the hell we got there, to be honest, like with most things on this record. »

Phil: « That song was recorded in the first week of recording. That was actually… probably went through more processes than any other of the tracks on the album. We got the main performance down on the day it was recorded, and then we had this… it was brilliant, it builds and builds and builds. And you get to that section in the middle, which just explodes into this kind of electronica thing. And it was just fizzled out at that point. And fortunately it was just coming down to me doing this very, you know, beautifully played, of course, but it was a very lacklustre pattern. And so that section there… it was just trying to find something there, that maintained and built on that intensity, as we’re going through. »

Colin: « I think you’re being a bit harsh on yourself about that, though, so… it’s just one of those things where… we played it live before we recorded it and it was like, we got really big PA and it’s like, we had a plot worked out. But then we took that plot into the studio, and we didn’t record it how we’d been playing live in that section properly, whatever, with all these voices and stuff. Just didn’t work out, so we changed it.

I like that song because of the James Bond beginning as well, with this electric piano sound, that Jonny plays, doing this Glockenspiel thing or whatever it is. And it sounds like the beginning of ‘Diamonds Are Forever’ or something.

— Thom Yorke / Official Hail To The Thief Interview CD, avril 2003

On sait qu’après cette période fin septembre à Los Angeles, où le groupe a beaucoup fait la fête et un peu répété, c’est dans l’OXfordshire que les sessions d’enregistrement vont se poursuivre, en particulier en fin d’année 2002 et en février 2003.
Si on se fie à ce que raconte les membres du groupe ci-dessus, on peut en déduire que pour Sit Down Stand Up, tout a du aller asse vite puisque la chanson n’était plus problématique. Il n’a du rester en début 2003 qu’un peu d’arrangement à ajouter…

30 mars 2003

catastrophe pour le groupe… Alors que l’album ne doit sortir que dans quelques mois, un ingénieur du son s’est amusé à faire fuiter les premiers enregistrements, pas encore mixés, de février. La partie batterie notamment sera revue sur la version définitive.

26 mai 2003

La chanson figure sur ‘hail To The Thief’, avec un titre alternatif « Snakes & Ladders »


juin 2003

Sur le site officiel radiohead.com, le groupe inaugure une nouvelle rubrique intitulée « loophole ». Y sont postés des bouts de musique, dont le R145… où l’on entend un sample de Sit Down Stand Up :

(à écouter là : http://citizeninsane.eu/sitdownstandup.html)

 

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