chansons

Morning Bell

Inspiration pour la chanson : 1998-9 (les fantômes de la maison de Thom !)
Travail en studio : décembre 1999 / mars 2000
Premier live : 13 juin 2000 (Arles)
Sortie sur album : septembre 2000 (KID A)
Nouveau mixage : 2001 ?
Sortie sur album : juin 2001 (Amnesiac)

 

La chanson est sortie sous deux versions dans deux albums différents !

Elle exploite une fois de plus le thème de l’oubli, apparemment cher à Thom, comme en témoigne le titre de l’album. Thom l’a d’ailleurs introduite lors du concert donné à Paris le 30 juin 2000 en disant qu’elle parlait de :

C’est une chanson qui parle d’oublier qui on est, euh, tout ce qui nous concerne, et puis se réveiller un matin, se regarder dans la glace, se souvenir… et paniquer.
— Thom Yorke / Paris, concert du 30 juin 2000

 

1998-1999

Thom aurait eu l’idée de la chanson il y a bien longtemps,  il l’aurait même enregistrée sur mini-disc, puis oubliée… avant de la retrouver cinq mois plus tard. Il en profite aussi pour nous rappeler qu’il ne faut pas prendre les paroles, si violentes en apparence, au sérieux.

‘Morning Bell’ seems very dramatic.
“Oh yeah, big stuff [laughs]. It’s very, very violent. Extremely violent. The really weird thing about that was I wrote the song with all the words pretty much straight away, which is basically the only one I did that with. I recorded it onto MiniDisc and then there was a lightning storm, and it wiped the MiniDisc and I lost the song. I completely forgot it. Then five months later, I was on a plane, knackered for 24 hours, I was just falling asleep, and I remembered it. It was really weird, I never had that before. It’s gone in and took a long time to come out again. The lyrics are really… they’re not as dramatic as they sound, you know? Except « Cut the kids in half », which is dramatic no matter which way you read it.”
— Thom Yorke / Select, décembre 2000

 

Tiens d’ailleurs, il nous raconte ailleurs la même histoire, en la mêlant avec celle d’un fantôme qui habitait la maison qu’il avait achetée en 1997 :

Kurt: « Is ‘Morning Bell’ about a breakup or a divorce? »

Thom: « Not really, no. That [one’s] actually quite weird. When we came off of OK Computer, I bought this house, this empty house, and it had a ghost in it. »

Kurt: « Pardon? »

Thom: « It had a ghost in it. »

Kurt: « What sort of ghost? »

Thom: « Well, quite friendly, but a ghost. »

Kurt: « How did you know it was there? »

Thom: « You just knew. You didn’t say it, but you knew. So I filled up a whole MiniDisc of stuff, of songs and half-formed ramblings or whatever. And then there’s a lightning strike and it wiped it all. And I was really upset, because there was really good stuff on it. But that was the general vibe of the house at the time, so I didn’t think any of it. Then I forgot it, and six months later, I was in an airplane coming back from Japan or something and I didn’t sleep at all. I hadn’t slept for ages and ages. Suddenly, I was lying there, and I’d forgotten all the stuff from the MiniDisc, and ‘Morning Bell’ just came back to me, exactly as I had written it, with all the words and everything. It sounds like it’s about a breakup, but it’s really not. It’s about being in this house. So there you go. You know, things are never that direct with me, unfortunately. »

Kurt: « Do you still have the house? Do you still have the ghost? »

Thom: « (laughs) Well, he was trapped in the plaster, and we got rid of the plaster and now he’s left. »

Kurt: « Like a carpentry exorcism sort of thing? »

Thom: « I hate to say it, but yeah. And I really didn’t want to do it, but it kind of sorted things out for me a bit in my head. »

— Thom Yorke / MTV 'News', octobre 2000

 

1 décembre 1999

Ed poste sur le blog qu’il tient en ligne un message écrit à la mi-novembre où il parle de « morning bell », une nouvelle chanson sur laquelle le groupe travaille :

-i’ve tried to write something about what we’ve been doing in the last five weeks – there have been the day-by-day accounts which have been of the ’we did this and then we did that’ variety……….all incredibly boring to read. then there have been a couple of ’essays’ written whilst stoned late at night, only to be re-read the next morning. pretensious old tosh. all have been discarded. it’s easy to get extremely self-conscious doing this. we’re in london at present and nigel is mixing ; he has been for three days. which means that we have actually finished six or so tracks. this has been our life for the last five weeks – we had a list of about ten songs which was then further narrowed down to six. they are definitely different………………..there’s an eight piece brass ensemble in a charles mingus style on one – eight ’jazzers’ came down for the day and blew their stuff all over ’everyone – the national anthem’. they were fantastic…………thom and jonny conducted. what a day. there’s ’optimistic’, there’s another which started off as a thom doodle on the 505……..there’s also the paris version of ’lost at sea’………the batsford ’morning bell’.it is different. but that’s what we do. what has also become evident is that the summer panic that led to two months rehearsal may have been a little premature…..or at the very least a little on the hysterical side.there was some good stuff recorded in paris, copenhagen and batsford. i’ve been listening to alot of the copenhagen tracks and out-takes and the overall sound is great. pretty dark but then that session was hardly a chuckle-trousered affair.
— Ed O'Brien / journal en ligne, mi-novembre 1999

 

1 mars 2000

Nouveau message d’Ed :

thom and nige arrange some drums on ’morning bell’ ………..downstairs we continue trying to get rhythm stuff on ’i will’. arranging it on the computer….taking a while to do, but these things do…..
— Ed O'Brien / journal en ligne, 1e mars 2000

 

 

6 mars 2000
we spent alot of time last week ’throwing shit’ (jonny specifically said he was sick of hearing these very words today) at ’i will’. minor panics all round about completing things…..our perennial fear/problem….’morning bell-copenhagen’, nigel did some very nice pro-tooling on some complete gibberish that i played. phil did some drums downstairs on the track that has no name.
— Ed O'Brien / journal en ligne, 6mars 2000

 

 

13 juin 2000

La chanson est jouée pour la première fois à Arles, en France, dans sa première version.

 

27 septembre 2000

La chanson figure (dans une première version) dans la Tracklist de l’album « Kid A ».

 

Dans cette version, le rythme de batterie était assez marquant. La chanson a une structure peut-être plus classique que les autres chansons de l’album : des guitares, un clavier, une montée en puissante pour arriver à l’explosion finale avec le « walking…walking… ».

 

4 juin 2001

A la surprise générale, on retrouve à nouveau « Morning Bell » sur la tracklist d’un album, à peine un an après KID A, puisqu’une nouvelle version figure sur « Amnesiac ».

C’était la première fois que le groupe donnait aussi ostensiblement une nouvelle version d’une chanson qui existait déjà.

 

Cette version a vraiment étonné (et parfois déçu) à cause de son ambiance lourde et sombre, à la manière d’un vieux film de vampire… Plus de piano, une guitare acoustique, un peu de violon, au final une chanson inquiétante, plus courte, les 3 derniers couplets ont disparu, pas de fin explosive avec le « walking… », mais une répétition angoissante du rythme…

Forcément, les fans s’interrogent. Pourquoi une seconde version ? sur le board, Thom avait répondu que la chanson serait « pratiquement reconnaissable », et il a même blagué à ce sujet en expliquant qu’elle sonnerait un peu comme les « Tales of Unexpected ».

Vous arrive-t-il fréquemment d’enregistrer plusieurs versions d’une même chanson ?

Thom : Oui. Effectivement, celle-ci contraste avec la première. Elle est différente de celle de Kid A. Même si c’est la même chanson, elle évoque d’autres choses. La première version, nous l’avions mise de côté. Nous ne l’avons retrouvée qu’en établissant l’ordre des morceaux de Kid A. Au moment de l’enregistrer, nous la détestions.

— Thom Yorke / Rock&Folk juillet 2001

 

 

2003
La chanson est fréquemment jouée en concert, mais plutôt dans la première version.

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