You And Whose Army
You and Whose Army ? est devenue une « classique du groupe », que le public aime bien. Thom Yorke aime bien d’ailleurs s’amuser à lancer des oeillades inquiétantes au public au début de la chanson.
Le titre ne doit pas être compris au sens littéral. « You and whose army ? » est une question rhétorique qu’on pourrait traduire par « c’est ça oui… » ou « et tu vas faire ça comment tout seul ? »
Les années où la chanson a été jouée : [gvn_schart id=”45367″] |
Le moment du concert où la chanson a été jouée : [gvn_schart id=”45365″] |
Grâce au journal que tenait alors Ed en ligne, on apprend que le groupe a commencé à travailler sur la chanson lors des sessions d’enregistrement de Kid A :
Le travail du 27 juillet 1999 ne satisfait personne…
La chanson semble même un peu reléguée dans la « pile » de ce qui est laissé de côté, faute d’en être satisfait, ce qu’Ed déplore un peu :
le mardi 3 août 1999
Ses vœux sont exaucés quelques jours plus tard :
le mercredi 1er septembre 1999
Finalement, la chanson est revenue au sein des préoccupations du groupe :
L’idée de Thom & Jonny sur le placement de la voix a été suivie. La chanson est découpée en trois « moments ».
Dans Spin, en juillet 2006, Thom donnera une source d’inspiration qu’ont suivie Nigel et Jonny pour l’enregistrement chanson : un groupe des années 30-40 :
Un tube des Ink Spots :
et pour arriver à ce résultat très « années 40 », très doux et délicat, le groupe a du s’adapter, revenir aux bons vieux tuyaux, comme l’explique cet article de juillet The Wire :
- utiliser des boîtes d’oeuf, des vieux micros
- le programme « Palm Speakers », inventé par M. Martenot, sur la voix de Thom
On ’You And Whose Army ?’, the muzzy vocal - which sounds like Morrissey sliding into a Temazepam coma - was an attempt to recapture the soft, warm, proto-doowop sound of 40s harmony group The Ink Spots.
« We hired all these old ribbon microphones, but it didn’t work because you need all the other gear, like the old tape recorders. So what we ended up using is an eggbox. And because it’s on the vocal mic, and the whole band’s playing at the same time, everything on the track goes through this eggbox. »
Radiohead also used a device called the Palm Speaker on ’You And Whose Army ?’, creating a halo of hazy reverberance around Yorke’s vocal.
« The Palm Speaker is something else that Monsieur Martenot invented, to go with the Ondes, » explains Greenwood. « It’s a bit like a harp with a speaker in the middle of it. The strings are tuned to all 12 semitones of an octave, and when you play a note in tune, it resonates that specific string and it creates this weird kind of echo that’s only on those pitches. »
Le groupe a vraiment travaillé sur « You and Whose Army » dans une ambiance de paix et de calme, et non de tension comme les paroles pourraient le laisser penser… Seules 4 prises ont suffi pour enregistrer la chanson.
Q, août 2001 :
We had such a good time when we did that, and we did about four takes, tried out some cool sounds, and then went home. Lovely. And that lyric is silly, surely no-one can take it seriously ? I wrote it as a joke, but then we kept it because it seemed to have some nice connotations.
Q : The lyric of that song is very threatening. R : Yeah, it’s saying Come and try to fight us if you think you’re hard enough. But it’s over the top.
Q : The great thing about that song is that you’re singing this threat very sweetly. The melody is almost a lullaby. R : Yeah, it sounds much more threatening that way, than if a heavy metal band was shouting Come on if you think you’re hard enough ! That has to do with my interest in disembodied voices : when you’re singing, you can use different voices as if you’re acting out different parts in a play. I don’t see why all Radiohead songs should be sung in the same voice. Then people would say, Oh, that’s just Thom Yorke doing his thing. I try to sing in a way that fits the lyric and the subject of the song. If we start to fuck with the sounds and with the voice, it becomes more interesting. It gives me licence to say different things.
le mercredi 2 février 2000
Nigel est désormais en stade de mixage :
journal d’Ed :
en 2000
Dans une interview d’avril 2001, mais parue en juin dans Mojo, Thom est revenu sur l’inspiration pour l’écriture des paroles, à savoir Tony Blair :
Thom : « Originally, it was about the voices in my head that were driving me ’round the bend – to be honest (bursts out laughing). And then, once I came up with that ’You And Whose Army’ phrase, I was able to stick other ideas on there and Blair emerged as the song’s real subject matter. The song’s ultimately about someone who is elected into power by people and who then blatantly betrays them – just like Blair did. At the same time, I think he couldn’t help betraying this country. I think the man’s a fool. He’s just a product of his time, like any important public figure. I’ve become slightly more charitable towards him of late. Anyone who’s put into that position just immediately becomes like all the people surrounding him. He can’t help it – that’s just who he is. So it’s never been a personal thing. When we put that image of Blair in the Kid A booklet, it was just us saying, ’He’s just a public figure. He’s fallen from grace and he’s useless like everybody else’. The problem with Blair is that he’s surrounded by all this other stuff that will end up destroying anything worthwhile he as a human being might want to achieve. That’s why I call him ’a fool’, because a fool is just someone who plays to the court ; he’s a court jester, in other words, and that’s all he is. But that’s basically the same with most presidents these days. I’m not saying things here that most people don’t already recognise themselves, I’m sure. »
Le 3 mai 2001, il expliquait un peu la même chose à Spin With A grin :
Thom : « this song is not a personal attack. but no i wont vote and havent votedfor a man willing to go along with son of star wars. its not exactly surprising that a large section of the population will not give a flying fuck about the election. everybody blames evryobody else. and new labour is happy to let filingdales be used in world war 3. they are not in touch and have blatantly betrayed all who supported them except those friendly business interests. we were involved in a campaign to encourage people to vote a few years ago in the uK. this was hijacked by labour. labour are good at highjacking and betraying. they attempted something rather similair with jubilee2000. frightening levels of paranoid bullshit. err oh dear. world war 3. »
le samedi 17 juin 2000
La chanson est jouée pour la première fois en live à Fréjus, en France.
Pour vous donner une idée des premières versions de la chanson, voici un live de juillet 2000 à Tel Aviv. La chanson est déjà bien proche de ce qu’elle sera en enregistrement :
et à 36’48, à Toronto, le 17 septembre :
le lundi 4 juin 2001
La chanson figure sur « Amnesiac », nouvel album du groupe :
en 2003
On a trouvé à l’époque de la sortie d’Hail To The Thief ce dessin sur le site www.radiohead.com
en 2010
En 2010, Denis Villeneuve présente « Incendies », l’adaptation cinématographique de la pièce à succès de Wajdi Mouawad. Sur la Bo du film, on trouve « You and Whose army » en ouverture, choix délibéré de Denis Villeneuve :
Télérama, 11 janvier 2011 :
Dans une interview d’avril 2011, pour le Los Angeles Times, le réalisateur a précisé que dans un premier temps, il avait choisi la chanson parce qu’elle lui semblait parfaite, sans penser à l’avis de Radioheas, mais que finalement le groupe avait donné son accord pour l’utilisation de la chanson :
No Comment