Pulk/Pull Revolving Doors
Enregistrement studio : 1997 /1998 et janvier 2000
Sortie sur album : 4 juin 2001 (Amnesiac)
Clip : fin 2001 (The Mill / Johnny Hardstaff)
Le 4 juin 2001, sort Amnesiac, peu de temps après le révolutionnaire KID A. On comprend vite qu’il s’agit d’un album regroupant quelques titres issus des mêmes sessions que KID A. Pull/Pulk est le troisième titre de l’album, juste entre Pyramid Song et You and Whose Army….
La chanson étonne (voire déçoit) beaucoup. C’est un assemblage de sons bizarres… On a affaire ici à un pur morceau d’electro, avec des paroles psalmodiées, un arrière plan sonore plus que bizarre… Les arrangements électroniques ont souvent été taxés de “surfaits”… Ça choque un peu, surtout juste après Pyramid Song, qui est une chanson pour le moins très traditionnelle (une ballade au piano).. You and Whose Army qui suit n’aide pas plus à comprendre pourquoi cette chanson se trouve là…
Et comme la chanson a beaucoup déconcerté, le groupe va mieux s’en expliquer. Non, non, ce n’est pas du n’importe quoi organisé… Le groupe savait ce qu’il faisait : en janvier 2000, après une période compliquée en studio, le groupe a été divisé par Nigel en deux groupes, avec obligation stricte de ne plus utiliser autre chose que de l’electro… De cette session de deux semaines en janvier 2000 vont émerger 20% de choses exploitables, dont Pull/Pulk :
En janvier 2000, donc on créée la chanson avec du matos electro (un Roland MC 505 en l’occurence) La chanson a été “amalgamée” à partir de sons enregistrés en 1997/8 :
Colin: “Yeah, ‘Push/Pulk Revolving Doors’.”
Q: “…hip-hop feel to it. Do you feel that in that track, a little bit of a hip-hop influence, almost, or.”
Colin: “You know, it’s stuff that we all listen to and that we’re into. It was a wide range of tastes. What’s cool about that track is it’s a sequence that Thom did on the drum machine, basically, together with sounds that we were working on when we were doing OK Computer, like piano and Rhodes put together with a really cool treated vocal. It’s a good combination of things there from several years of work. That song is my favorite track, I think.”
A noter également, au rayon des effets, de l’Autotuner :
“We used Autotuner on Amnesiac twice. On ‘Packt Like Sardines’, I wasn’t particularly out of tune, but if you really turn up the Autotuner so it’s dead in pitch, it makes it go slightly…” he makes a nasal, depersonalised sound. “There’s also this trick you can do, which we did on both ‘Packt’ and ‘Pulk/Pull Revolving Doors’, where you give the machine a key and then you just talk into it. It desperately tries to search for the music in your speech, and produces notes at random. If you’ve assigned it a key, you’ve got music.”
Et donc pourquoi reprendre du matos de l’époque OK Computer ? Parce que Thom, qui va mieux, s’est rappelé de son malaise de l’époque OK COmputer en ce qui concerne la mort…
décembre 2001
Un clip circule pour faire la promotion de la chanson. A ce propos, dans un article du NME en décembre 2001 :
Tout était dit. Un petit clip en animation avait été réalisé pour servir de support à deux chanson emboîtées de Radiohead, et fut présenté pour la première fois lors d’un festival d’animation à Glasgow… Bizarre très bizarre cette vidéo, faite d’image plus alambiquées les unes que les autres…
Johnny Hardstaff
Voici le rapport complet sur le site de The Mill :
new promo Nov 16 2001 — The Mill has helped create outstanding 2D and 3D visual effects for Radiohead
latest double promo for their combined singles Pull/Pulk Revolving Doors and Like Spinning Plates. Directed by Johnny Hardstaff at Black Dog Film, the promo is predominantly made up 3D computer graphics, which have been modelled and animated more in the manner of intricate industrial design than that of traditional CG. As a result the promo can perhaps be viewed as a beautifully crafted piece of video art rather than the usual narrative experience of a conventional pop video.
The centrepiece of the promo is a gigantic machine set in the middle of an ambiguous white space. Within a centrifuge created by the many moving parts of this machine are a pair of conjoined baby twins who are dramatically separated from each other as the forces created by the machine pull them apart.
To create the effect of the two conjoined twins, part of the live action shoot took place at The Mill’s Shepperton based Motion Control studio. Using the Cyclops motion control rig, a single baby was shot in multiple positions with the camera rotating around him shooting at various Frame rates. The Mills Flame team then worked to composite the shots together to create the illusion of there being two conjoined twins. The team also composited all of the CG machine components. These were modelled and animated by ’Pictures on the Wall’ in Glasgow and designed and textured by Johnny Hardstaff. There was also work carried out to composite the prosthetics designed by Harrison Hill Effects, which were used where the babies ribs, modelled and designed in porcelain by The Mills 3D department, begin to petrude through the babies skin.
Additional flame work included the lengthy task of matting out the white panels from Killer whale footage which John Payne, the producer from Black Dog Films filmed at an aquarium in Nice expressly for the promo.
Dir : Johnny Hardstaff Production Company : Black Dog Film Production Company Producer : John Payne Post Production : The Mill Mill Producer : Alistair Thompson Mill Flame Artists : Phil Crowe, Barnsley, Paul Marangos, Dave Hougton, Neil Davies, Dave Smith Mill Flame Assistant : Salima Needham Mill Telecine : Paul Harrison Mill 3D : Aron Hjartarson Mill Motion Control : George Theophonous, Ray Moody, Jay Mallet
L’équipe de The Mill a aussi réalisé le clip de Go To Sleep.
2006
Stanley Donwood, le graphisme ami du groupe, organise une exposition à Iguapop Gallery, Barcelon. Pour l’occasion sort un livret d’expo, Dead Children Playing, où l’on retrouve cette image, qui fait explicitement référence à la chanson. Les dessins semblent dater de 2000-2001 :