chansons

Bloom

Travail en studio : 2010 ?
Sortie sur album : 18 février 2011
Premier live : 24 juin 2011 (Glastonbury)
Remixes : Harmonic 313, Mark Pritchard, Blawan, Objekt, Jamie XX
Sortie sur single des remixes  : octobre 2011

 

2009-2010

C’est à partir de 2009, mais essentiellement en 2010 que le groupe est en studio pour enregistrer du nouveau son pour un prochain album. De ces sessions, on ne sait pas grand chose, si ce n’est ce qui a été raconté après coup.

Le 27 avril 2012, Ed O’Brien a expliqué à Rolling Stone que Bloom a eu un rôle central puisqu’elle a tiré tout le reste, et surtout que chacun y a mis un peu de ses idées :

The brick walls we tended to hit were when we knew something was great, like ’Bloom,’ but not finished. We knew the song was nearly something. Then Colin had that bassline, and Thom started singing. Those things suddenly made it a hundred times better. The other stuff was just waiting for the right thing.
— Ed O'Brien /

 

Jonny a l’idée de faire appel à un instrument inédit dans l’histoire du groupe : le “flugelhorn”, à savoir le bugle, et il demande donc à Yazz Ahmed de participer à l’enregistrement de deux chansons : Codex et Bloom.

index

 

Le rendez-vous a lieu dans un studio de Londres.

Did the band explain to you why they specifically wanted the sound of flugelhorns? They’ve never used them before.
They’d been listening to the soundscape style of pianist and harpist Alice Coltrane at the time, whose music very much inspired them. As flugelhorns have a dark, mellow sound, Jonny thought they would be a perfect addition to ‘Codex’ and ‘Bloom’.

(…)

When and where did the session take place?
The session was held in a very luxurious but discreet studio in London.

— 13 avril 2011

 

18 février 2011

Sortie de l’album « The King Of Limbs » dont Bloom est la première piste :

 

mars 2011

Sur l’édition dite ’newspaper’, réservée aux fans qui l’ont commandée sur www.radiohead.com, de The King Of Limbs, on trouve ce texte qui mèle des paroles de Bloom avec d’autres paroles :

Open our mouths wide.
Open our mouths wide.
A universal sigh.
« So why does this still hurt ? »
Don’t blow your mind with why.
Why does this not add up ?
Don’t let it blow your mind.

Across a great divide.
A giant turtle’s eyes.
Jellyfish float by.
Your rules do not apply.
As open as the sky.
The holes we measure out.

It’s what keeps me alive.
Why does this not add up ?
A spider to a fly.

A universal sigh.
A giant turtle’s eyes.

Don’t blow your mind with why.
The current’s just too strong.
Don’t let it blow your mind.
Across a great divide
The words between the lines.

None of this stuff is mine.
I throw my arms wide.
Open your heart and smile.
Don’t look so serious.
No need to pull that face.
Always I’m before you.
The cards that have been dealt out.
Moving out of orbit.
Turning in somersaults.
Ours not to reason why.
I’m reeling with this feeling.
Where er’r the current flows.
Precious little time.
Distances and time.
The wind takes all the leaves.
And then it will take me.
The parts we have to play.
I cannot help but laugh.


Pour le titre et sa signification: “bloom” signifie “fleurir” mais c’est aussi le terme qui désigne l’explosion du plancton à cause de l’augmentation trop importante de nutriments dans les océans liée aux activités humaines. La conséquence est désastreuse: croissance exponentielle de l’étendue des algues provoquant l’asphyxie des océans.

lundi 28 mars 2011

Pour faire la promotion du nouvel album, le groupe organise une distribution d’un journal spécialement créé par Thom Yorke pour l’occasion : « the Universal Sigh ». Le titre de ce journal est tiré des paroles de Bloom.

 

vendredi 24 juin 2011

La rumeur courait depuis un moment, mais Radiohead a gardé la surprise jusqu’au dernier moment : le groupe a joué un set (non prévu) au festival de Glastonbury, avec en plus des nouveautés, dont Bloom, jouée pour la première fois :

 

Etait alors présent, en guise d’autre surprise, Clive Deamer, le batteur de Portishead, qui fait là son “test” avant d’être intégré au groupe :

In ‘Bloom,’ when Clive goes from the electro pads to the live kit, and my guitar shoots up an octave, I’m like, ‘Wow!’ When we came up with that, it was like, ‘OK, we got it.'” “The whole thing is a morass of syncopations and layers, ” says Deamer, who started playing with Selway last winter, working out parts, before rehearsing with the whole group. “But every time we play, it grows. Something slightly different can happen.
— Thom Yorke / Rolling Stone, 27 octobre 2011

 

 

 

lundi 18 juillet 2011

Pendant l’été 2011, Radiohead propose chaque semaine sur le deadairspace, le blog du groupe, à l’écoute des remixes de chansons du dernier album, que l’on peut acheter au format téléchargement ou pressés sur vinyles.

Remix de Harmonic 313 :

 

et le même jour remix de Mark Pritchard :

 

C’est ce remix qu’Ed a demandé à entendre lors d’une interview radio.

Zane: That’s a Friday night to look forward to, eh? All right, we’re gonna get into the remix category right now. This is the fitter happier round and you’ve chosen the Mark Pritchard remix of Bloom, and we’ll find out why in a second…

Zane: That’s a sneak attack isn’t it, of a remix! It starts and it sort of lulls you in with this very deep krautrock groove, and by the end of it, it’s positively bludgeoning you with all forms of frequency.

Ed: It’s like being in a tunnel isn’t it. That’s for me, it’s that thing that krautrock does, you’re in a tunnel and you’re just going along and it’s like getting darker and darker and darker and heavier…

Zane: (song is continuing) Oh that sounds amazing… he’s clever! Mark Pritchard remix there of Bloom, Radiohead, and I was just playing you the versioon of Jamrock that he did, a DJ edit I suppose that Giles Peterson played me in a versus a while back. Definitely a name to look out for! So we were going to talk about something, weren’t we?

Ed: Yeah.

— Ed O'Brien / BBC Radio 1 'Zane Lowe', 3 novembre 2011

 

 

lundi 29 août 2011

Remix de Blawan :

 

lundi 12 septembre 2011

Remix d’Objekt :

 

fin septembre 2011
Dernière fournée de remixes, avec celui de Bloom par « Jamie xx » :

 

mardi 11 octobre 2011

Tous les remixes sont regroupés sur un CD (même certains pas encore entendus sur radiohead.com) : TKOL RMX 1234567

 

En 2012, un fan fera remarquer à Colin que Bloom est la chanson la plus remixée… sa réponse n’est pas très probante :

Italo Rossi: About the remix album… how did you come up with choosing people like Jamie XX, SBTRKT or Jacques Greene? Why do you think “Bloom” is the most remixed track?

Colin Greenwood: Uhh… I don’t know why “Bloom” is the most remixed track. I guess it’s just the one people are most into because I think we said to people they could choose things they were into and we didn’t… I love the Caribou remix of “Lotus Flower”, I think it’s really fun.

— Colin Greenwood Italo Rossi's 20 Minutes with Colin Greenwood, 17 avril 2012

 

Previous post

Vent sibérien soufflant de 1 à 5...

Next post

Codex

No Comment

Leave a reply

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.